Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Strona w przebudowie

Trwają prace nad poprawieniem jakości i funkcjonalności tej strony.
Wszystkie artykuły są dostępne. Przepraszamy za niedogodności.

9 maja 2015

Odwracamy piramidę Maslowa!

Englih&Management Academy

Odwracamy piramidę Maslowa


Niezależnie od tego, na jakim kierunku studiowaliście, na pewno spotkaliście się na jednym z wykładów z piramidą potrzeb Maslowa. U jej podstawy leżą najbardziej podstawowe potrzeby, takie jak potrzeba przetrwania i bezpieczeństwa. Pnąc się w górę piramidy mijamy pragnienie bezpieczeństwa, przynależności, oparcia, poczucia własnej wartości, aż wreszcie docieramy do szczytu, którym jest samorealizacja. Maslow dowodził również, że wyższe pragnienia nie mogą być zaspokojone, jeśli nie zostaną spełnione te niżej.

"Odwróceńcy"


Czy i Wam wydaje się, tak intuicyjnie, że coś tu nie gra? Mi w tym momencie przychodzą na myśli mnisi i ich asceza w dążeniu do poznania Boga, św. Franciszek, który rozdał wszystko, co posiadał, św. Maksymilian Kolbe, czy matki oddające swoje życie za dzieci. Tak jakby zamiast pokornie wspinać się schodek po schodku, niektórzy odnajdywali windę, która od razu brała ich na wyżyny. Okazało się, że byłem blisko prawdy.
Phillip Kotler w książce Marketing 3.0 przytacza relację Zohara z książki Spiritual Capital, który ujawnia, że Maslow „żałował przed śmiercią, że tak ujął swoje wnioski, i uważał, że piramida powinna być odwrócona”. 

W tej nowej perspektywie podstawową wartością jest samorealizacja i poszukiwanie wyższych wartości, a zaspokojenie potrzeb takich jak bezpieczeństwo, czy przetrwanie stają się drugorzędne, i są niejako wynagrodzeniem za ich twórcze podejście do życia. 

Nie jestem jednak pewien, czy takie odwracanie piramidy jest dla wszystkich. Być może niektórzy czyją się lepiej i pewniej, gdy pewne rzeczy stoją solidnie na ziemi, a nie są wywracane do góry nogami. Do grupy „odwróceńców” można natomiast zdecydowanie zaliczyć artystów i naukowców, którzy „nierzadko porzucają materialne spełnienie na rzecz dążenia do samorealizacji. Szukają tego, czego nie można kupić. Szukają sensu, szczęścia i spełnienia duchowego. Spełnienie materialne często przychodzi jako ostatnie, będąc nagrodą za osiągnięcia” (Kotler).

Autor: Przemysław Wilczyński



Polecana lektura:
C.K. Prahald: The Fortune at the Bottom of the Pyramid
D. Zohar: Spiritual Capital
P. Kotler: Marketing 3.0

Englih&Management Academy / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Dziękujemy. Komentarz zostanie opublikowany po sprawdzeniu go przez moderatora.

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates